Dzień 1 "BIAŁO - CZERWONA FLAGA"
Dzień dobry Krasnale! Zaczynamy tydzień, w którym porozmawiamy sobie o naszym kraju. Oto propozycje zadań na dzisiaj:
Na początek trochę ruchu i zabawa muzyczno - ruchowa "Zwiedzamy". Dziecko naśladuje ruch motyla przy nagraniu piosenki Motyle lub innej melodii. Podczas przerwy w muzyce zatrzymuje się i naśladuje oglądanie przyrody (łączy dłonie w koła i formuje je na podobieństwo lornetki) lub rozgląda się wokół (jedna ręka uniesiona na wysokość czoła).
A teraz zabawa ruchowa "Biel i czerwień" - potrzebny nam będzie instrument, np. tamburyn, grzechotka. Jeżeli nie ma w domu żadnego, to wystarczy klaskanie. Podczas rytmicznej gry na instrumencie dzieci przeskakują z nogi na nogę po całym pokoju. Na przerwę w muzyce dziecko podbiega do czegoś czerwonego lub białego znajdującego się w pobliżu. Przy kolejnych powtórzeniach zabawy dziecko dotyka przedmiotów inną częścią ciała, np.: dłonią, stopą, brzuchem, łokciem, palcem wskazującym.
Spróbujcie teraz rozwiązać zagadkę B. Szelągowskiej:
"Wisi wysoko.
Biało czerwona.
Często z wiatrem musi się zmagać.
To symbol Polski, to nasza ...(flaga)"
Otwórzcie teraz proszę książki na stronach 66-67 i postarajcie się wysłuchać opowiadania E. Stadmuller "Biało - czerwone". W czasie słuchania uważnie oglądajcie obrazki - Książka "Olek i Ada"
Z okazji Dnia Flagi Rzeczypospolitej Polskiej grupa średniaków przygotowała inscenizację legendy "O Lechu, Czechu i Rusie". Kuba grał Czecha, Bartek - Rusa, a Olek - Lecha.
Prawdę mówiąc, była to jego pierwsza tak poważna rola, więc bardzo się przejmował i wciąż powtarzał:
- Chodźmy ku północy, serce mi mówi, że tam znajdziemy nasz nowy dom. Jego wierny lud - czyli Oskar z Karolem i Kubą, oraz Basia, Malwinka, Wiktoria i Ania - ufnie podążał za nim. Nagle wszyscy zatrzymali się, bo oto ich oczom ukazał się wspaniały widok. Wyświetlał się on na ścianie, a przedstawiał leśną polanę o zachodzie słońca. Na środku tej polany rósł potężny dąb, a w jego konarach widać było gniazdo orła. Piękny biały ptak siedział w nim z rozłożonymi skrzydłami, zupełnie jakby chciał ochronić swe pisklęta przed niebezpieczeństwem.
- Oto nasz znak! - wołał Olek. - I nasze barwy!
W tym momencie na ścianie pojawił się kolejny obraz przedstawiający polską biało - czerwoną flagę i godło narodowe - białego orła w złotej koronie na czerwonym tle.
Przedstawienie obejrzały wszystkie dzieci z przedszkola.Ada też.
Po obiedzie grupa Olka robiła chorągiewki. Zadanie polegało na przyklejeniu biało - czerwonej karteczki do cienkiego patyczka. Z początku szło to opornie, ale już przy trzeciej chorągiewce wszyscy nabierali wprawy.
- Kto chce, może sobie zabrać do domu kilka chorągiewek i patyczków - zachęcała pani. - Będzie można 2 maja udekorować nimi okna albo balkon...Niech wszyscy widzą, że cieszymy się z tego, że jesteśmy Polakami.
Olkowi nie trzeba było tego dwa razy powtarzać. Nie namyślając się zbyt długo, wpakował cały plik chorągiewek i garść patyczków do swojej tekturowej teczki i zabrał do domu.
Do wieczora bawił się świetnie z Adą, grał z tatą w piłkę, pomagał mamie robić kisiel. Dopiero następnego dnia przypomniał sobie o chorągiewkach.
- Jutro święto flagi! - zawołał przerażony. - A ja zapomniałem o moich chorągiewkach. Pani powiedziała, że trzeba udekorować nimi dom. Sam przecież wybrałem te kolory ...
Ada poważnie kiwnęła główką.
- Był księciem Lechem - poświadczyła zgodnie z prawdą.
- I co teraz? - zapytał tato.
- Będę je sklejał - oświadczył mężnie książę Lech.
Niestety, szybko okazało się, że kleją mu się palce. Mama z tatą popatrzyli na niego i ...zabrali się do roboty. Tym razem chorągiewki powstawały w ekspresowym tempie. Zanim zapadł zmrok, okna i balkon były udekorowane, a szczęśliwy książę Lech chrapał w najlepsze. Może śnił mu się kołujący wysoko na niebie orzeł z biało - czerwoną chorągiewką w dziobie? Kto to wie?
Spróbujcie teraz odpowiedzieć na pytania:
- Jak Olek świętował Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej?
- Jakie kolory ma flaga Polski?
- Jaki ptak jest symbolem narodowym Polski?
- Co sklejał Olek w domu z rodzicami?
- Co udekorowali rodzice chorągiewkami?
- Po co ludzie dekorują flagami swoje domy?
- Jak się nazywa kraj, w którym mieszkamy?
Obejrzyjcie teraz proszę film edukacyjny o symbolach narodowych dostępny na stronie Instytutu Pamięci Narodowej - Polskie Symbole Narodowe
Na koniec zapraszam do wykonania karty pracy cz.2, str. 15 - rysujemy flagę po śladzie, kolorujemy ją według wzoru, kolorujemy plamy i podajemy nazwy kolorów.
Link do flipbooka z kartą pracy - Karta pracy cz.2
Pozdrawiamy Was serdecznie! Do jutra:)