Dzień 1 "DZIECI TAKIE JAK MY"
Witajcie kochane Pszczółki!
Zaczynamy nowy tydzień, ale bardzo wyjątkowo, bo właśnie dziś obchodzimy Wasze święto-Dzień Dziecka. Koniecznie odwiedźcie naszego przedszkolnego Facebooka, czekają tam na Was niespodzianki, które dla Was przygotowałyśmy.
Życzymy Wam dużo uśmiechu, radości oraz by każdy dzień był kolorowy i pełen miłych wspomnień.
A teraz zaczynamy...
Na początek proszę, byście przygotowali czasopisma czy kolorowe katalogi. Wyszukajcie z nich ilustracje przedstawiające dzieci różnych narodowości, w różnych sytuacjach. Pomyślcie, jak wyglądają te dzieci i jakie towarzyszą im emocje. Zastanówcie się, dlaczego bywają one czasem smutne, a czasem wesołe.
A teraz posłuchajcie piosenki Majki Jeżowskiej "Wszystkie dzieci nasze są"
Wysłuchajcie opowiadania Agaty Widzowskiej "Język migowy" (4-latki znajdą go w książce na str 74-75)
Od samego rana Ada przygotowywała się na spotkanie z nową koleżanką Kasią. Okazało się, że tata Kasi jest bardzo zdolnym architektem i będzie pracował w tym samym biurze, co tata Ady i Olka. Obie rodziny umówiły się w małej kawiarence w galerii, tuż obok bawialni dla dzieci. Ada bardzo lubiła poznawać nowe osoby i rozmawiać z nimi o tym, w co lubią się bawić. Tym razem Ada była szczególnie przejęta spotkaniem, bo dowiedziała się od rodziców, że Kasia nie słyszy.
- Na żadne ucho?- dopytywała się Ada.- Ani troszeczkę?
- Ani troszeczkę.
- To jak my się będziemy bawić?
- Jestem pewna, że znajdziecie na to sposób- uśmiechnęła się mama.
Ada próbowała zatykać sobie uszy i prosiła Olka, żeby coś do niej mówił.
- Mam fajną siostrę- powiedział Olek.
- Co mówisz?- spytała Ada.
- Moja siostra jest najlepszą siostrą na świecie!
-Ecie-pecie? Nic nie rozumiem...Tej Kasi musi być bardzo trudno- stwierdziła Ada.
W galerii panował gwar.Z głośników płynęła muzyka, w bawialni słychać było piski i śmiech rozbawionych dzieci. Obie rodziny przywitały się słowami "Dzień dobry" i podały sobie ręce. Ada stanęła naprzeciwko Kasi i nie wiedziała, czy ma coś powiedzieć, czy nie. Przecież Kasia i tak nie usłyszy. Jednak dziewczynka uśmiechnęła się i rękami zrobiła przyjazny gest. Ada zrozumiała, że to jest przywitanie, i odpowiedziała takim samym gestem. Potem Kasia wskazała bawialnię i dziewczynki pobiegły razem na zjeżdżalnię. Po chwili radośnie nurkowały w basenie z kolorowymi piłeczkami. Kasia układała z rąk różne znaki, a Ada próbowała odgadnąć ich znaczenie. Gdy chciała się zająć rysowaniem i kolorowaniem, Ada od razu zrozumiała, o co chodzi. Wspólnie narysowały słonia z wielkimi uszami, a na tych uszach namalowały wszystko, co symbolizuje dźwięki: ptaki, trąbkę, gitarę, śpiewającą panią, a nawet samolot odrzutowy. Potem bawiły się w teatrzyk dłoni i okazało się, że palcami można pokazać wiele rzeczy. Czasami Ada się myliła i nie potrafiła czegoś zrozumieć, ale to było bardzo zabawne. Jak wiele można powiedzieć, nie używając słów!
Wieczorem Ada wciąż rozmyślała o Kasi i o tym, jak wspaniale się z nią bawiła. Tata powiedział córeczce, że osoby niesłyszące porozumiewają się językiem migowym.
Wieczorem Ada wciąż rozmyślała o Kasi i o tym, jak wspaniale się z nią bawiła. Tata powiedział córeczce, że osoby niesłyszące porozumiewają się językiem migowym.
- Czy ja też mogę nauczyć się tego języka?- zapytała Ada?
- Oczywiście, a teraz zgadnij, co chcę ci przekazać- tata przytulił Adę i pocałował ją w czoło.
- Dobranoc i kocham Cię!- zawołała Ada i odpowiedziała tym samym gestem.- Zrozumiałeś, tatusiu?
Tata uśmiechnął się i pokiwał głową. Miłość nie potrzebuje słów.
Odpowiedzcie na pytania:
Jak nazywa się język, którym porozumiewa się Kasia?
Jakbyście się czuli, gdybyście nie słyszeli tego, co ktoś mówi?
Spróbujcie jak Ada zatkać uszy i sprawdzić, czy rozumiecie, co mówi koleżanka czy kolega?
A teraz czas na zabawy badawcze z wodą i piaskiem
Potrzebujecie miska z wodą, papierowe łódeczki, słomki do napojów, taca z piaskiem, ręcznik papierowy
Poproszę, byście puścili papierowe łódeczki w misce z wodą i dmuchajcie na nie,
potem lekko uderzcie dłonią o powierzchnię wody, dmuchajcie w wodę przez słomki, na tacach z piaskiem rysujcie palcem różnego rodzaju kreski i fale, postawcie kropki. Poruszajcie tacami, wyrównując powierzchnię piasku i rysujcie ponownie.
Na dzisiaj to koniec. Do jutra!!!!