Dzień 1 "LEŚNE ZABAWY"
Witajcie Kochani.
Dzisiaj zaczniemy od ćwiczeń logopedycznych. Stańcie przed lustrem i wykonajcie dokładnie następujące ćwiczenia:
Język jedzie do lasu na koniku – dzieci naśladują kląskanie językiem z jednoczesnym poruszaniem wargami (ściągnięcie warg i ich rozciągnięcie).
W lesie język rozejrzał się dookoła – dzieci wykonują ruch oblizywania warg, najpierw w prawą, a potem w lewą stronę.
Zobaczył małe fioletowe kwiatuszki i je powąchał – dzieci wykonują wdech nosem i wydech ustami.
Spojrzał w górę, skąd dobiegało pukanie dzięcioła – dzieci uderzają czubkiem języka za górnymi zębami.
Spojrzał w dół – dzieci wyciągają język na brodę – zobaczył czerwonego muchomora z białymi kropkami i zaczął je liczyć – dzieci dotykają językiem każdego zęba.
Teraz pora na kilka zabaw ruchowych:
"Drzewa" - Rodzic gra na tamburynie lub klaszcze, a Dziecko porusza się swobodnie po pokoju. Na hasło Rodzica: Wiatr – Dziecko zatrzymuje się. Jest drzewem, unosi ręce do góry i porusza nimi jak gałęziami.
"Z koszykiem do lasu" Rodzic rozkłada na podłodze kolorowe koła wycięte z papieru, które będą koszykami zabranymi przez Dziecko do lasu. Dzieci biegają po pokoju. Gdy Rodzic rytmicznie uderza w kołatkę lub klaszcze, przykucają i naśladują zbieranie grzybów, jagód, malin lub poziomek, które wkładają do obręczy (koszyków).
"Spacer leśniczego" Rodzic jest leśniczym i siedzi na krześle. Dziecko naśladuje leśne zwierzęta i spaceruje po pokoju (lesie). Kiedy Dziecko usłyszy dźwięk dzwonka (lub inny dźwięk wcześniej ustalony), zatrzymuje się w bezruchu, a leśniczy wstaje i dogląda zwierząt. Kiedy leśniczy ponownie usiądzie na krześle, zwierzęta poruszają się po lesie.
"Jeż i lis" Dziecko powoli porusza się na czworakach po pokoju jak jeż. Na hasło Rodzica: Uwaga, lis!, jeż zwija się w kulkę. Gdy Rodzic zacznie gwizdać, Dziecko –jeż może się poruszać po pokoju.
Połóżcie się teraz wygodnie na dywanie, zamknijcie oczy i posłuchajcie Muzyki lasu. Następnie opowiedzcie Mamusi lub Tatusowi dokąd przeniosła Was ta muzyka i z jakim miejscem się Wam skojarzyła.
Posłuchajcie teraz wiersza B. Szelągowskiej "Kłótliwe drzewa". Popatrzcie na zdjęcia poszczególnych drzew w galerii na dole strony.
Wstał poranek, mgłę przegonił
i zatrzymał się nad lasem.
Lubił patrzeć się na drzewa
i rozmawiać z nimi czasem.
Ale co to? Awantura!
Buk z modrzewiem się pokłócił.
– Pan mnie kłuje! Tak nie można!
Niech pan sobie igły skróci.
Świerk zaś żale miał do brzozy:
– Pani słońce mi zasłania!
– A pan wcale nie jest lepszy
i nikomu się nie kłania!
– Całą wodę dąb wypija!
Wszystko pewnie przez te liście!
– Mój jałowcu – nie przesadzaj,
nie masz racji, krzewie, oczywiście!
Młoda sosna głos zabrała:
– Skończcie, proszę, kłótnie, spory.
Lepiej żyjmy sobie w zgodzie,
tak jak było do tej pory.
Mała jestem – każdy widzi.
Tutaj się bezpiecznie czuję.
Pośród was tak rosnę sobie.
Nic mi przez to nie brakuje.
Drzewa aż się zawstydziły.
Przeprosiły się czym prędzej.
A na koniec obiecały:
już nie będzie kłótni więcej!
Odpowiedzcie teraz prosze na pytania:
− Które drzewa są wymienione w wierszu?
− O co kłóciły się drzewa?
− Kto je pogodził?
− Co powiedziała młoda sosna?
− Jak zareagowały drzewa?
Popatrzcie teraz dokładnie na zdjęcia drzew w galerii. Jedne z nich są liściaste - rosną na nich liście, a inne mają igły - są drzewami iglastymi. Spróbujcie podzielić zdjęcia na dwie grupy, w zależności czy jest na nim drzewo liściaste czy iglaste.
Obejrzyjcie proszę ilustracje przedstawiającą budowę drzewa liściastego i iglastego. Wspólnie z Mamusią lub Tatusiem omówcie, jakie części wchodzą w skład drzewa. Spróbujcie podzielić nazwy części drzewa na sylaby.
Dziękuję Wam Kochani za dzisiaj. Do zobaczenia jutro!