Dzień 1 "OSZCZĘDZAMY WODĘ"
Witam Was w kolejnym dniu naszej pracy.
Dzisiaj przyjrzymy się otaczającej nas przyrodzie. Obejrzyjcie z rodzicami zdjęcia naszej pięknej polskiej przyrody. Wybierzcie kilka tych, które wam się najbardziej podobają, porozmawiajcie o tym, co przedstawiają. - Zdjęcia przyrody polskiej
A teraz kilka zabaw ruchowych:
-„Przeprawa przez wodę”-proszę rodziców o rozłożenie na podłodze kilku kartek(starych gazet); to będą kamienie. Dziecko ma przejść po nich tak, by nie wpaść do wody(nie stanąć na podłodze);
- „Samochody do myjni”- gdy rodzic unosi zielony kartonik(klocek) dzieckoporusza się po dywanie naśladując jazdę samochodu, również odgłosy; gdy uniesie czerwony kartonik(klocek)- samochód wjeżdża do myjni- dziecko zatrzymuje się i milknie.x5
-„Omiń ślimaka”- dziecko maszeruje, na sygnał(np. klaśnięcie rodzica) wykonują przeskok w przód obunóż.x5
Posłuchajcie teraz odgłosów przyrody. Odgadnijcie co to? - Odgłosy natury
Teraz posłuchajcie opowiadania. Macie do niego ilustracje: 4latki str.64-65, 3latki str.62-63
Opowiadanie dla 4 latków: "Oszczędzajmy wodę, dbajmy o przyrodę”
Ada, podobnie jak pozostałe dzieci, codziennie po śniadaniu myła zęby. Starała się robić to bardzo dokładnie. Tego dnia jak zwykle wyjęła z kubeczka pastę i szczoteczkę, odkręciła kran i zaczęła szorować ząbki. Ciepła woda płynęła wartkim strumieniem do odpływu, a kubeczek z dinozaurem stał bezczynnie obok.
– Ado, prosiłam cię już kilka razy, żebyś nalewała wody do kubeczka, a kran zakręcała podczas mycia zębów – powiedziała pani. – Każdy z nas powinien oszczędzać wodę. Po to właśnie mamy kubeczki.
– Znowu zapomniałam – westchnęła dziewczynka. – Ale ja przecież nie leję dużo wody. Tylko troszeczkę. Naprawdę.
– Tak tylko ci się wydaje. Najlepiej będzie, jeśli zrobimy pewien eksperyment. Może to cię przekona do oszczędzania wody. Maciusiu, nalej wody do kubeczka i zacznij myć zęby. W tym czasie pani wstawiła miskę do sąsiedniej umywalki. – A teraz twoja kolej, Ado. Zacznij myć zęby – powiedziała pani i w tym samym momencie odkręciła kran.
– Skończyłam! – zawołała po pewnym czasie Ada.
Pani natychmiast zakręciła kran i zaniosła miskę z wodą do sali. Wszystkim dzieciom rozdała jednorazowe kubeczki.
– A teraz kolejno nabierajcie wodę z miski do swoich kubeczków. – Jeden kubeczek, drugi, trzeci…
Ada patrzyła z niedowierzaniem.
– Jak to możliwe? To ja zużywam aż tyle wody? – zastanawiała się dziewczynka.
– Niestety tak. Codziennie myjesz ząbki i codziennie marnujesz tyle wody, ile zużywa cała nasza grupa.
– To ja już na pewno się poprawię. Obiecuję.
– Bardzo się cieszę, że tak mówisz. Musicie wiedzieć, że na świecie są kraje, w których brakuje wody. Są takie miejsca, gdzie trzeba kopać specjalne bardzo głębokie studnie, żeby się do niej dostać. Woda, którą pijemy, to woda słodka. Wcale nie jest jej tak dużo.
– Proszę pani, ale przecież w morzu jest mnóstwo wody – zawołała Kasia.
– Owszem, Kasiu, ale ta woda nie nadaje się do picia, bo jest słona. Zarówno ludzie, zwierzęta, jak i rośliny potrzebują słodkiej wody do życia. Dlatego jest taka cenna. Nie powinniśmy marnować jej bez potrzeby.
– W takim razie w domu też zacznę oszczędzać wodę, i to nie tylko podczas mycia zębów – obiecała Ada, a inne dzieci przytaknęły.
– W takim razie – powiedziała pani – proponuję, żebyśmy nauczyli się na pamięć krótkiej rymowanki. Posłuchajcie: Oszczędzajmy wodę, dbajmy o przyrodę!
Wszystkie dzieci już po chwili zapamiętały słowa rymowanki. Obiecały również, że nie będą marnować wody.
Odpowiedzcie na pytania:
- W jaki sposób Ada myła zęby?
- Dlaczego należy oszczędzać wodę?
- W jaki sposób można to robić?
Opowiadanie dla 3 latków: „Smok Segregiusz”
Smok Segregiusz był niezwykle sympatycznym bajkowym smokiem. Uwielbiał bawić się tym, co inni uważali za śmieci. Kartonowe pudełka zamieniał w domki dla lalek albo rycerskie zamki. Plastikowe butelki oklejał błyszczącą folią i wykorzystywał jako wieże albo robił z nich rakiety. Kolorowe zakrętki z radością ustawiał jako pionki w grach planszowych, które sam wymyślał. Z puszek robił grzechotki, ze starych rękawiczek – maskotki… Nigdy się nie nudził. Zazwyczaj chodził uśmiechnięty, a gdy wpadał na jakiś kolejny zwariowany pomysł – podskakiwał z radości. Jednego Segregiusz nie mógł zrozumieć. Gdy widział powyrzucane byle gdzie papierowe torebki, puszki czy reklamówki, w jego oczach pojawiał się smutek.
– Czemu ludzie wyrzucają takie wspaniałe zabawki? – rozmyślał. – Jeśli już nie chcą się nimi bawić, to przecież są pojemniki na papier, metal czy szkło. Na pewno ktoś wie, jak takie skarby wykorzystać… O, znów ktoś pomylił trawnik ze śmietnikiem i park nie jest już taki ładny jak był. Czy naprawdę tak trudno trafić papierkiem do kosza? – Czy myślisz o tym samym co ja? – spytała senna wróżka Gwiazduszka, która pojawiła się nie wiadomo skąd i przysiadła obok smoka, na parkowej ławeczce. Segregiusz spojrzał na porozrzucane wszędzie śmieci i westchnął ciężko.
– Wymyśl jakąś zabawę, która nauczy wrzucania papierków do kosza – zaproponowała Gwiazduszka – a ja postaram się, aby ten pomysł przyśnił się jakiemuś dziecku. – Spróbujmy – zgodził się smok.
– Tato, tato! – zawołał Olek, gdy tylko otworzył oczy. – Śniło mi się, że wygrałem wielki turniej.
– Rycerski? – zainteresował się tato.
– Jasne, że rycerski – kiwnął głową Olek. – Miałem na sobie srebrną zbroję, hełm z pióropuszem i walczyłem… ze śmieciami.
– Z czym? – oczy taty zrobiły się okrągłe ze zdumienia.
– Te śmieci chciały zasypać cały świat, a ja im na to nie pozwoliłem – oświadczył dumnie rycerz z przedszkolnej grupy Tygrysków.
– Jestem z ciebie dumny – oświadczył tato i uścisnął Olkowi prawicę.
– Ten bałagan na trawnikach to rzeczywiście problem – rozmyślał, jadąc do pracy. Akurat projektował nową szkołę, a jego kolega – architekt krajobrazu – głowił się nad tym, jak urządzić plac zabaw dla przedszkolaków i park pełen atrakcji sportowych dla starszych dzieci.
– Tylko pamiętaj o koszach na śmieci – przypomniał mu tato, kiedy tylko wszedł do biura.
Pan Zbyszek kiwnął głową i po paru godzinach przyniósł gotowe szkice. Kosze w kształcie smoków, rakiet, wież fantastycznie pasowały do sportowych boisk i huśtawek. – Niech dorosłych uczą dzieci, gdzie wyrzucać trzeba śmieci – podsumował jego pracę tato.
Odpowiedzcie na pytania:
-Co lubił smok Segregiusz?
- Co smuciło smoka?
- Jaki sen miał Olek?
- Dlaczego należy wyrzucać śmieci do kosza?
- W jaki sposób możemy chronić przyrodę?
Teraz proponuję wam zajęcie plastyczne. Potrzebną będą nakrętki z butelek. Ułóżcie z nich na kartonie technicznym jakiś obrazek. Przyklejcie je a następnie dorysujcie lub doklejcie z plasteliny brakujące elementy. Może to być gąsienica na listku, kwiatek, samochód, ślimak… Pochwalcie się swoją pracą.
Dla dzieci 4 letnich proponuję jeszcze uzupełnienie karty pracy nr 37.
Drodzy Rodzice i kochane Pszczółki, cały czas staramy się realizować projekt "Mały Miś w świecie wielkiej literatury". Zostało nam do wykonania jedno z ostatnich zadań, a mianowicie Moduł 8 "MALI PRZEDSIĘBIORCY", który pozwoli rozwijać Dzieciom kompetencje kluczowe, tj inicjatywność,kreatywność, samodzielność oraz umiejętność racjonalnego gospodarowania pieniędzmi. W związku w tym każdego dnia w tym tygodniu prześlemy kilka pomysłów Misiowej Mamy (p. Anety Konefał), których realizacja wspólnie z Małym Misiem pomoże dzieciom zdobyć te właśnie umiejętności.
Oto propozycje na dzisiaj:
1) „Skrzynia skarbów”– zabawa doskonaląca percepcję dotykową. Rodzic przygotowuje „skrzynię skarbów” – kartonowe pudełko z otworem. Ukrywa w jego wnętrzu różne przedmioty związane z tematyką zajęć. Zadaniem dziecka jest próba ich rozpoznania za pomocą dotyku. Następnie dziecko pokazuje przedmiot, który wylosowało i sprawdza, czy odgadło. Rozmowa z dzieckiem na temat: Co jest dla ciebie cenne/wartościowe?
2) Co wiesz o pieniądzach? – dziecko wciela się w role specjalisty do spraw pieniędzy. Opowiada o tym, co wie o pieniądzach. Jeśli nie wypowiada się spontanicznie, rodzic pomaga mu, zadając dodatkowe pytania, np.: Komu są potrzebne pieniądze? W jaki sposób powstają pieniądze? Co możemy kupić za pieniądze? Skąd mamy pieniądze? Z czego są zrobione pieniądze? Czy zawsze istniały pieniądze?
3) Obejrzenie filmiku edukacyjnego: „Krótka historia pieniądza”. Krótka historia pieniądza
Dziękujemy, że jesteście z nami! Do jutra :)