Dzień 1 "WYPRAWA NA ŁĄKĘ"
Dzień dobry Pszczółki! Witam Was po weekendzie:)
Obejrzyjcie proszę obrazki z kolorową majową łąką. Rozpoznajecie niektóre rośliny? Potraficie je nazwać? Rodzice na pewno wam przypomną. - Łąka w maju
A teraz obejrzyjcie zwierzęta, które można spotkać na łące. - Zwierzęta na łące. Potraficie je nazwać? Wypowiedzcie nazwy kilku zwierząt głośno, następnie podzielcie je na sylaby. Wybierz sobie teraz jedno zwierzątko i opowiedz o nim mamie lub tacie. Jak wygląda?
Teraz pobawmy się trochę:
-„Motyle na łące” - Rozkładamy na dywanie kartony w kilu kolorach- to będą kwiatki. Możemy włączyć skoczną muzykę lub wystukiwać rytm. Przy muzyce dziecko porusza się między „kwiatkami” jak motylek. Na przerwę w muzyce, rodzic wypowiada nazwę koloru któregoś „kwiatka” i na nim siada dziecko- motylek(siad skrzyżny). Włączmy muzykę i znowu motylek lata…
-„Pszczółki” - Dzieci biegają po pokoju naśladując rękami ruch skrzydeł pszczoły(może być przy muzyce); wypowiadają dźwięki: bzzz, bzzz…; na przerwę w muzyce i hasło „żaba” stają nieruchomo. Stoją aż rodzic powie: żabo skocz do wody! Pszczółki znów fruwają…itd.
-„Żabie skoki” - Podobnie jak w zabawie „Motyle na łące”, na podłodze rozłożone są kolorowe kartony. Dziecko skacze przy muzyce między nimi jak żabka. Gdy rodzic wypowie kolor kartonu i zatrzyma muzykę, dziecko wskakuje na karton(kwiatek) w tym kolorze.
- „Kwiaty na łące” - Dziecko jest kwiatem rosnącym na łące. Stoi z rękoma opuszczonymi wzdłuż tułowia. Gdy rodzic pokazuje żółty karton (słońce), kwiat rozkwita: dziecko staje na jednej nodze, unosi wyprostowane ręce, najpierw do boku, a następnie do góry. Gdy rodzic opuści karton- słońce zachodzi. Dziecko powoli opuszcza ręce, układa je wzdłuż tułowia, staje na dwóch nogach. Następnym razem zmiana nogi.
Jeśli macie taką możliwość wyjdźcie z mamą lub tatą na najbliższą łąkę lub skwer. Rozejrzyjcie się, może zauważycie rośliny takie jak na zdjęciach. A może zauważycie jakieś małe zwierzątko? Motylka, biedronkę, pszczółkę albo chociaż mrówkę. Pamiętajcie, żeby ich nie dotykać. Tylko obserwujcie.
Posłuchajcie o wycieczce przedszkolaków na łąkę( 3 latki- książka, str.68-69)
Był piękny majowy dzień i przedszkolaki wybrały się na spacer. Chłopcy bardzo chcieli iść na boisko, żeby popatrzeć, jak trenują piłkarze, ale pani powiedziała, że na łące dzieje się o wiele więcej ciekawych rzeczy.
– Przecież łąka to tylko trawa, nic więcej tam nie ma – zmartwił się Tomek.
– Na pewno są ptaki. Dziadek mi o nich opowiadał – odezwał się Olek. – Może nawet będzie jakieś gniazdko.
– A w gniazdku jajeczka – dodała Ada.
– Postaramy się policzyć na palcach wszystkich mieszkańców łąki. Dobrze? – zaproponowała pani.
Dzieci chętnie się zgodziły i zaczęła się wspaniała zabawa.
– Konik polny! – zauważyła Kasia. – Ale wysoko skacze!
– A ja widzę biedronki – Małgosia położyła jedną z nich na rączce, a dzieci podeszły bliżej.
– Jaki kolor ma biedronka? – spytała pani.
– Czerwony. – I ma czarne kropeczki.
– A ja widziałem kopter! – krzyknął mały Jaś.
– Co to jest kopter? – zdziwił się Olek.
– Może chodzi o helikopter? – zapytała z uśmiechem pani. – Chyba wiem, co widziałeś. To z pewnością była ważka. Ważki mają dużą głowę, podłużny tułów i skrzydełka podobne do śmigła.
– O! Lecą następne! – zawołał Piotruś. – Proszę pani, a tu są dziury!
Wszyscy podeszli bliżej, żeby je zobaczyć. W ziemi znajdowały się głębokie tunele.
– Ciekawe, kto w nich mieszka. Jak myślicie?
– Pająk – powiedziała Zosia.
– A ja myślę, że smok.
Pani wyjaśniła przedszkolakom, że w takich norkach mieszkają myszki nornice i poprosiła dzieci, żeby nie wkładały tam patyków ani nie wrzucały kamieni.
– To jest domek myszki, więc nie wolno zakłócać jej spokoju – powiedziała.
Dzieci zauważyły też kilka kopców kreta, większych niż babki z piasku. Cała łąka tętniła życiem, aż zabrakło paluszków do liczenia pszczółek, trzmieli, kosmatych bąków, skowronków i motyli. Dzieci zrozumiały, że w maju cała przyroda rozkwita, a na łąkach rosną stokrotki, chabry, maki i wiele innych pachnących kwiatków.
Odpowiedzcie:
- Dokąd dzieci wybrały się na spacer?
- Wymieńcie zwierzęta, które dzieci widziały na łące?
- Jakie zwierzęta kopią kopce na łące?
- Gdzie mieszkają myszy polne?
Już wiecie jak wygląda majowa łąka. Namalujcie ją teraz farbami. Pamiętajcie, żeby była kolorowa, pełna kwiatów, motyli i innych zwierzątek. Pochwalcie się swoją pracą przysyłając nam jej zdjęcie.
Pozdrawiam Was serdecznie i do jutra:)