Dzień 1 "Z BIEGIEM WISŁY"
Witajcie Kochani! Najbliższe dni poświęcimy tematom bliskim każdemu Polakowi.
Poproszę rodziców o pokazanie dziecku mapy Polski. Najlepiej gdyby była to mapa fizyczna. Pooglądajcie wspólnie. Zwróćcie uwagę na kolory (niziny, wyżyny, góry, jeziora, rzeki, morze, miasta). Pokażcie dzieciom gdzie już były, niech opowiedzą co tam było, co pamiętają. Można skorzystać z mapki: Polska
Zwróćcie uwagę na najdłuższą rzekę w Polsce. Pokażcie gdzie ona się zaczyna a gdzie kończy. To Wisła. Widzieliście kiedyś Wisłę? Posłuchajcie piosenki o naszej najdłuższej rzece i spróbujcie odnaleźć na mapie miejsca, o których jest w niej mowa. Płynie Wisła, płynie
A teraz praca plastyczna. Poproszę teraz rodziców, by na białym kartonie naszkicowali dziecku koryto Wisły. Dziecko wypełnia je plasteliną(rozciągniętą palcem). Następnie według własnego pomysłu dorysowuje kredkami inne elementy obrazka.
Teraz zaprosimy dzieci na wycieczkę z biegiem Wisły i zabawy matematyczne. Potrzebne będą 2 zielone kartony(bibuła, materiał)- pastwisko, 10 białych kółek(lub kształt chmurek)- owieczki, klocki, wycięte z papieru sylwety pierników w 3 kształtach,3 obręcze(mogą być z gazety),niebieska bibuła(chusteczka lub karton),wycięte z papieru kolorowego półkola- statki, ewentualnie mapa Polski, na której będziemy pokazywać miejsca, w których jesteśmy.
Nasza podróż zacznie się w górach, tam gdzie Wisła ma swój początek. Rozkładamy zielone kartony przed rodzicem i dzieckiem. Informujemy dziecko, że jesteśmy w górach, tutaj mieszkają górale,którzy pasą owieczki. Na swoim kartonie rodzic rozkłada dowolną liczbę kółek-owieczek(max 5). Dziecko liczy owieczki a następnie na swoim układa tyle samo klocków. Pokazuje tą liczbę na palcach. Powtarzamy czynność kilka razy zmieniając liczbę owieczek.
Płyniemy do Warszawy.(możemy naśladować ruchy wiosłami) Tutaj są domy różnej wysokości. Rodzic pokazuje na palcach ile pięter ma mieć dom a dziecko buduje go z klocków. Następny ustawia obok. I tak powstanie kilka domów. Pytamy: który dom jest najwyższy, który najniższy?
Teraz płyniemy do Torunia, miasta nad Wisłą słynącego z pierników. Układamy na podłodze 3 obręcze i wręczamy dzieciom sylwety pierników. Mają je uporządkować- do każdej obręczy inny kształt. Można jeszcze je przeliczać i porównywać ilość.
Płyniemy dalej. Do Gdańska. Układamy na niebieskim kartonie 5 półkoli- statków. Dziecko liczy ile statków pływa po morzu. Następnie chowa 2 statki i pyta: ile statków pozostało? Itd.
Na koniec wycieczki zaśpiewajmy 2 pierwsze zwrotki piosenki „Płynie Wisła, płynie”
Miłego dnia! Do jutra :)