Dzień 2 " Co jest cięższe, a co lżejsze?"
Dzień dobry Kocurki!
Jak spędziliście wczorajszy dzień? Myślę, że był on pełen radości :) Dziś przed wami kolejna porcja pomysłów do wykonania. Zaczynajmy!
Powtórzcie tekst B. Formy: „Kiedy na niebie słoneczko świeci, cieszą się bardzo dorośli i dzieci.”
Powiedzcie, w jaki sposób można wyrazić emocje dorosłych i dzieci, o których jest mowa w wierszyku? (Poprzez śmiech, podskoki, klaskanie). Wyraźcie te emocje mówiąc powyższy wierszyk.
Ten fragment powtórzcie znudzonym głosem, idąc, przenosząc ciężar ciała z nogi na nogę:
„Dzisiaj po niebie płyną czarne chmury,
deszcz pada i każdy ma humor ponury.”
Ten fragment powtarzajcie oburzonym tonem i groźcie palcem:
„Kiedy mam zły humor i kiedy mnie złość dopadnie,
jestem niegrzeczny, choć dobrze wiem, że to bardzo nieładnie.”
A teraz zróbcie przerażoną minę i powtarzajcie tekst szeptem:
„Kiedy dziecko się boi ciemności dookoła,
wtedy mamę i tatę do siebie głośno woła.”
A ten fragment powtórzcie płaczącym głosem:
„Płaczę, kiedy jest mi smutno i wszystkiego dosyć mam,
łzy mi płyną po policzkach i chcę zostać wtedy sam.”
Mam dla was zabawę, która was rozrusza. Bawią się w nią dzieci we Włoszech. Zaproście całą rodzinkę do zabawy:
Waszym zadaniem jest rzucanie piłki w ścianę - pozbawioną oczywiście okien :) po czym po odbiciu, złapanie jej. Należy jednak przy tym przestrzegać podanej poniżej kolejności zasad. Kto popełni błąd bądź nie złapie piłki, odpada z gry. Jego miejsce zajmuje inny uczestnik zabawy. Możecie również po każdym wykonanym zadaniu podać piłkę kolejnej osobie i rzucać piłkę na zmianę. Reguły:
- Rzucamy piłkę i łapiemy ją oburącz.
- Rzucamy i łapiemy piłkę nie odrywając stóp od podłoża.
- Rzucamy i łapiemy piłkę, nie wolno się zaśmiać, łapiemy z poważną miną.
- Rzucamy i łapiemy piłkę stojąc na jednej nodze.
- Rzucamy i łapiemy piłkę jedną ręką.
- Rzucamy piłkę i klaszczemy dwukrotnie przed złapaniem.
- Rzucamy piłkę i przed złapaniem klaszczemy raz przed sobą i raz za sobą.
- Rzucamy piłkę i przed jej złapaniem kręcimy młynka rękami.
- Rzucamy piłkę i przed jej złapaniem posyłamy pocałunek.
- Rzucamy piłkę i przed jej złapaniem dotykamy prawą ręką o podłoże.
- Rzucamy piłkę i przed jej złapaniem składamy ramiona na piersi.
- Rzucamy piłkę i przed jej złapaniem obracamy się wokół własnej osi.
Wymyślcie również własne zasady :)
Kochani, teraz będziemy porównywać wagę (masę) różnych przedmiotów. Możecie wykonać jedną z tych wag szalkowych z wieszaka:
Na jednej szali połóżcie misia, a na drugiej trzy drewniane klocki. Co jest cięższe? Po czym to poznaliście? Co jest lżejsze? Po czym to poznaliście?
Teraz na obu szalach połóżcie po dwa identyczne klocki. Co się stało z szalami wagi?
Teraz na lewej szali połóżcie dużego misia, a na prawej 2 plastikowe klocki. Co jest cięższe, a co lżejsze? Po czym to poznaliście?
W kartach pracy uzupełnijcie stronę 55. Pokolorujcie cięższy przedmiot. Dokończcie rysowanie wag według wzoru.
Posłuchajcie wiersza E.M. Skorek „Nazwy miesięcy” i na jednym wydechu wymieńcie nazwy miesięcy.
„Jakie miesiące w roku mamy?
Czy wszystkie nazwy miesięcy znamy?
Komu nie sprawi trudu zadanie,
Niech rozpoczyna ich wyliczanie.
Powietrza dużo buzia nabiera
I na wydechu nazwy wymienia:
- styczeń, luty, marzec, kwiecień, maj czerwiec, lipiec, sierpień, wrzesień, październik, listopad, grudzień.
Jeśli za trudne było zadanie,
Ćwicz dalej z nami to wyliczanie:
- styczeń, luty, marzec, kwiecień, maj, czerwiec, lipiec, sierpień, wrzesień, październik, listopad, grudzień.
- styczeń, luty, marzec, kwiecień, maj, czerwiec, lipiec, sierpień, wrzesień, październik, listopad, grudzień.”
Posłuchajcie piosenki, mówiącej o tym, że dzieci różnią się od siebie, ale tak naprawdę wszystkie są takie same, wszystkie potrzebują miłości, akceptacji, mają marzenia. Są po prostu wyjątkowe ♥
https://www.youtube.com/watch?v=UrBmQBMnayE
I jeszcze kilka zabaw logopedycznych. Najpierw poćwiczmy prawidłowy tor oddechowy. Będzie nam potrzebna łódka z papieru, np. taka Łódka z papieru - Origami. Zdmuchujemy papierowe łódki ze stolika na tacę. Wdech nosem i powolny, długi wydech ustami.
Teraz ćwiczenia aparatu artykulacyjnego:
"Karuzela" - oblizujemy wargi;
"Konik" - kląskamy językiem, parskamy;
"Huśtawka" - ruszamy językiem od jednego kącika ust do drugiego;
"Zjeżdżalnia" - język za górne i dolne dziąsła;
"Samolot" - język przesuwany po podniebieniu - żżżżżżż;
"Pociąg" - cz....cz...cz...
"Samochodziki" - dż...dż...dż...
Teraz zabawa logorytmiczna "List". Powtórzcie proszę wierszyk:Do lisicy myszka mała list na liściu napisała. Wyrecytujcie rymowankę zmieniając tempo - raz wolno, raz szybko i zmieniając dynamikę - raz cicho, raz głośno.
Na koniec "Echo rytmiczne" - Rodzic wyklaskuje dowolny rytm, rozpoczynając od 3 klaśnieć. Zadaniem Dziecka jest dokładnie odwzorować usłyszany rytm. Jak długi rytm uda się Wam zapamiętać?
Do jutra!