Dzień 3 "W krainie osób niepełnosprawnych"
Dzień dobry Misie!
Posłuchajcie piosenki:
https://www.youtube.com/watch?v=UrBmQBMnayE
Zabawa ,,pantomima ’’- wyrażanie za pomocą gestów i mowy ciała informacji, jaką chcemy przekazać: lubię jeść lody, skaczę na skakance, jadę na rowerze, myję zęby, siedzę na kanapie i czytam książkę, daj mi lizaka, chce mi się pić, ja chcę rysować.
Czy są wśród was osoby niepełnosprawne? (niewidzące, niesłyszące, niemówiące, poruszające się na wózkach inwalidzkich?). Otwórzcie karty pracy, cz. 5 str. 56, spójrzcie – czy widzicie tam osobę niepełnosprawną? Co dzieje się na ilustracjach? Jak oceniacie zachowanie Olka? Czy wam się podoba?
Wśród osób niepełnosprawnych jest wiele dzieci, które pragną bawić się i śmiać tak samo jak zdrowe dzieci. One mają takie same prawa jak dzieci zdrowe.
Wiersz J. Lisowskiej ,,Spotkanie przyjaciół’’
Na mojej drodze w każdej chwili,
Mogę Was spotkać moi mili,
I chociaż różni nas tak wiele,
Zostanę waszym przyjacielem.
Bo jeśli któryś z Was nie chodzi,
To na spacerze to nie szkodzi.
Ja Cię zawiozę, gdy będziesz chciał,
Bylebyś dobrą mapę miał…
A jeśli Twoje oczy szare,
Nie cieszą się widzenia darem,
To ja Ci będę dziś oczami,
Opiszę słońce i niebo nad nami…
Jeżeli żyjesz w ciągłej ciszy.
To moją radość i tak usłyszysz.
Będziemy biegać, skakać, mówić.
Aż się nam każda z rąk utrudzi.
Jeżeli zaś Twoje usta milczą stale,
Wyślę Ci dłonią znaki małe,
Które na zawsze Ci powiedzą,
Że przyjaciele wszystko wiedzą.
Bo wiem i dobrze to rozumiem,
Że ty nie możesz być sam w tłumie.
Chociaż mam zdrowe nogi, oczy,
To z takim jak Ty mogę kroczyć.
I gdy się w życiu gdzieś spotkamy,
To wszystkim smutkom radę damy.
Odpowiedzcie na pytania: Kto to jest osoba niepełnosprawna? Jaka jest różnica między osobą chorą, a niepełnosprawną? Czy macie wśród was kolegów lub koleżanki niepełnosprawne?
Zabawy umożliwiające doświadczenie problemów osób niepełnosprawnych:
- tor przeszkód – mama zasłania dziecku oczy chustką, potem musi go bezpiecznie przeprowadzić z pokoju do pokoju, potem zamiana,
- dziecko z zasłoniętymi oczami idzie w kierunku dźwięku (mama brzęczy kluczami),
- jaki to dźwięk? – dziecko z zamkniętymi oczami rozpoznaje dźwięki wydawane przez różne przedmioty,
- ,,ciuciubabka’’ – dziecko ma zasłonięte oczy i próbuje odnaleźć (dotknąć) kogoś z domowników,
- podążaj za głosem – dziecko z opaską na oczach porusza się zgodnie z instrukcją mamy (dwa kroki do przodu, jeden w prawo, trzy kroki do przodu, itd.),
- zabawa badawcza- dziecko ma zasłonięte oczy i próbuje odgadnąć po dotyku, jaki przedmiot mama przed nim położyła,
- druga ręka – dziecko próbuje narysować człowieka ręką, którą na ogół się nią nie posługuje,
- próbują zbudować wieżę z kilu klocków z zasłoniętymi oczami, (potem w rękawicach kuchennych),
- kto pierwszy na mecie – dzieci siedzą tyłem do mety i próbują jak najszybciej do niej dotrzeć,
- czołganie – dzieci muszą przeczołgać się z jednego końca dywanu do drugiego,
- na jednej nodze – dzieci skaczą na jednej nodze z jednego końca dywanu na drugi,
- pokonują trasę z nogami związanymi w kolanach,
- o czym mowa – mama zasłania dziecku uszy opaską lub rękami, wypowiada słowo, a ono ma odgadnąć z ruchu warg, co powiedziała (mogą to być np. nazwy zwierząt),
- gimnastyka języka – dzieci powtarzają za mamą trudne językowo zdania (W puszczy piszczy puszczyk. Szeleszczą pszczoły w bluszczu. Jola lojalna. Król Karol, kupił królowej Karolinie korale koloru koralowego.)
Czy łatwo poruszać się, rozpoznawać z zasłoniętymi oczami? Jak się czułyście? Jak czułyście się w roli przewodnika? Czy łatwo czytać z ruchu warg? Co wam sprawiło największą trudność? Czy bałyście się czegoś?
Praca plastyczna – narysuj swoją dłoń na kartce, podpisz swoim imieniem, naklej na dużym sercu – będzie to symbol pomocnej dłoni osobie potrzebującej. Pochwalcie się swoimi pracami.
Obejrzyjcie filmy:
https://www.youtube.com/watch?v=P5FFbkUc3Ew
https://www.youtube.com/watch?v=90YGkSe-Cro
Uzupełnijcie karty pracy, cz. 5, str. 56, 57, 58.
DRODZY RODZICE!
Prosimy o zapoznanie się z "Wytycznymi przeciwepidemicznymi Głównego Inspektora Sanitarnego z dnia 4 maja 2020 r. dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkole podstawowej i innych form wychowania przedszkolnego oraz instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3." Odnośnik poniżej:
https://gis.gov.pl/wp-content/uploads/2020/05/Wytyczne-GIS-%c5%bc%c5%82obki-przedszkola-Pierwsza-aktualizacja.pdf
Miłego dnia!