Dzień 3 "Zabawy z porami roku"
Dzień dobry, Misie.
Letni aerobik na początek – włączcie muzykę i wykonajcie z rodzicami marsz w miejscu, 5 podskoków, 5 skłonów, 5 pajacyków, skręty tułowia.
Wiersz P. Beręsewicza ,,Czemu?’’
Czemu styczeń nosi ciepłe skarpety?
Bo mu marzną tak, że o rety.
Czemu luty taki blady, skąd smutki?
Bo się martwi, że jest taki króciutki.
Czemu marzec tak się złości i burzy?
Bo za wolno wraca wiosna z podróży.
Czemu kwiecień taki strój ma pstrokaty?
Bo gdzie spojrzy, wszędzie kwiaty i kwiaty.
Czemu maj jest zielony i świeży?
Coś się mamom na Dzień Matki należy.
Czemu czerwiec w krótkich spodniach już gania?
Bo to lato, czas na letnie ubrania.
Czemu lipiec taki dziwnie wesoły?
Cóż, wygląda, że nie tęskni do szkoły.
Czemu sierpień tak się śmiesznie nazywa?
Kiedyś z sierpem chodził rolnik na żniwa.
Czemu wrzesień wciąż się włóczy po lesie?
Szuka grzybów, może nam też przyniesie.
A październik? Czemu drzewa rumieni?
Bo w kolorach jest do twarzy jesieni.
A listopad? Czemu smutny i bury?
Bo mu liście z drzew zdmuchują wichury.
Czemu grudzień w biały puch się owinął?
Bo mu cieplej pod pierzyną.
Czemu na tym w wierszu kończą się słowa?
Bo tu rok się zaczyna od nowa.
Odpowiedzcie na pytania:- ile mamy pór roku i jakie? – jakie znacie miesiące? - jaki mamy teraz miesiąc? - jak inaczej można nazwać wszystkie miesiące? – jakie miesiące wchodzą w skład wiosny, lata, jesieni, zimy? – w jakiej porze rozpoczęła się przygoda dzieci w przedszkolu?- ile miesięcy dzieci były razem? – jakie to były miesiące?
Poćwiczcie nazwy pór roku, miesięcy, dni tygodnia.
Zabawa dydaktyczna ,,Kąciki’’:
Uporządkujcie charakterystyczne elementy wg pór roku, a oto przykłady: jabłka, kwiaty, grzyby, dojrzałe kłosy zbóż, kolorowe liście, bałwan, kasztany, koło do pływania, karmnik, skowronek, płatki śniegu, krokus, poziomki, jagody, rękawiczki.
Zabawa ,,Prawda – fałsz’’(powiedzcie, które zdanie jest prawdziwe, a które fałszywe):
Jesienią kwitną krokusy. Zimą pada kolorowy śnieg. Wiosną bociany odlatują do ciepłych krajów. Latem wiewiórka zbiera orzechy.
Zadania matematyczne - rozwiążcie wykorzystując dowolne liczmany (np. klocki, patyczki):
Olek poszedł z mamą na targ i kupił trzy koszyczki czereśni i dwa koszyczki truskawek. Ile koszyczków owoców kupili?
- Dzieli liczą na liczmanach i pokazują wynik na palcach. Czego jest więcej: koszyczków czereśni czy koszyczków truskawek? O ile więcej? Pokazują wynik na palcach.
Mama miała sześć jabłek. Cztery jabłka zjadła Ada. Ile jabłek zostało?
- Dzieci układają przed sobą 6 liczmanów (klocków, patyczków), 4 odsuwają, udzielają odpowiedzi.
Zabawa ,,Czy wiesz, że…?’’(dzieci kończą zdanie, podając nazwę odpowiedniej pory roku).
Czy wiesz, że kiedy zaczyna padać śnieg, to znak, że nadchodzi…(zima)?
Czy wiesz, że kiedy pojawiają się pierwsze motyle, to znak, że nadchodzi…(wiosna)? Czy wiesz, że kiedy kończy się przedszkole/rok szkolny, to znak, że jest…(lato)?
Czy wiesz, że kiedy ludzie zbierają grzyby w lesie, to znak, że jest…(jesień)?
Przygotujcie kartę L z wyprawki plastycznej, wytnijcie obrazki. Ustalcie, które obrazki do siebie pasują i które pory roku przedstawiają. Ułóżcie obrazki historyjek w prawidłowej kolejności i przyklejcie na kartonie.
Do jutra!