Dzień 4 "SEGREGUJEMY ŚMIECI"
Witajcie kochane Pszczółki!
Dzisiaj dzień zaczniemy od zagadek słuchowych. Poprosimy rodziców o przygotowanie przedmiotów z papieru, plastiku i szkła (np. papierowe, szklane, plastikowe talerzyki). Najpierw demonstrujemy dzieciom dźwięki, jakie wydaje papier, plastik, szkło. Następnie dziecko odwraca się a rodzic wytwarza dźwięki. Dziecko zgaduje co to było.
A teraz ćwiczenia manualne: będzie potrzebna plastelina i wykałaczki, a także kartka i kolorowe kredki. Z plasteliny dziecko ma uformować po kilka małych kuleczek. Na kartonie rodzic rysuje małe kółeczka (w szeregu); np. zielone, żółte, niebieskie. Dziecko ma nabić na wykałaczkę(czyli przyrząd do zbierania odpadów z ziemi) kuleczki w takiej kolejności jak na rysunku. Przelicza kuleczki(śmieci), nazywa kolory, mówi jaki kolor jest pierwszy, drugi, trzeci. Następnie zmieniamy układ kulek. Można zwiększyć ilość.
Teraz zabawy badawcze:
- Badanie właściwości papieru. Dziecko ogląda różne przedmioty wykonane z papieru, określa jego cechy. (papier jest miękki, da się go drzeć, daje się zgniatać).
- Badanie właściwości plastiku. j.w. (plastik jest lekki, elastyczny lub sztywny)
- Badanie właściwości szkła. j.w (szkło jest ciężkie, zimne, twarde, przepuszcza światło)
Po badaniach proszę rodziców o rozmowę z dziećmi na temat konieczności segregowania odpadów w celu ich ponownego wykorzystania w przemyśle. Można wykorzystać szereg codziennych sytuacji w życiu domowym dziecka, aby przybliżyć im temat ochrony środowiska: oszczędzania wody, segregacji śmieci…
A teraz praca plastyczna.
Zadanie dla 4 latków-wprawka plastyczna- karta nr 24.(naklejki zostały w przedszkolu, więc proszę, by dzieci dorysowały brakujące elementy)
Zadanie dla 3 latków- plastikowy talerzyk, wyprawka plastyczna- karta nr 10.
Na koniec zabawa – ćwiczenie ortofoniczne z wierszem B. Szelągowskiej „Dbamy o przyrodę”. Najpierw rodzic czyta dziecku wiersz i pyta dziecko: w jaki sposób możemy dbać o przyrodę?. Powtarza wiersz, a dziecko za nim fragment: „sia, sio, siu, sia, sio, si- jakie śliczne mamy dni!”
„W parku kwitną na rabatkach
kwiatki kolorowe.
Pod drzewami, wzdłuż alejek,
stoją kosze nowe.
Sia, sio, siu, sia, sio, si –
jakie śliczne mamy dni!
Dzięcioł puka w stare drzewo,
obserwując dzieci,
jak do kosza wyrzucają
po pikniku śmieci.
Sia, sio, siu, sia, sio, si –
jakie śliczne mamy dni!
Jeżyk z liści się wygrzebał,
pyszczek swój zadziera.
Teraz patrzy, jak rodzina
jedzie na rowerach.
Sia, sio, siu, sia, sio, si –
jakie śliczne mamy dni!
A w ogrodzie, obok parku,
słowik cudnie śpiewa.
To z radości – wzdłuż alei
ktoś posadził drzewa.
Sia, sio, siu, sia, sio, si –
jakie śliczne mamy dni!
Nawet słonko, choć wysoko,
jakoś mocniej świeci.
Lubi patrzeć się, jak dbają
o przyrodę dzieci!
Sia, sio, siu, sia, sio, si –
jakie śliczne mamy dni!”
Można jeszcze raz recytować wiersz a dziecko ilustruje ruchem każdą zwrotkę, według własnych pomysłów.
Kochani, z okazji dzisiejszego Światowego Dnia Ksiązki i Praw Autorskich zachęcamy Was serdecznie do przeczytania wspólnie z Rodzicami Waszej ulubionej książki, wykonania zakładki do książki albo zaprojektowania okładki do swojej własnej, wymyślonej książki. Proponujemy Wam także wirtualny spacer po bibliotece - poproście Rodziców, aby wytłumaczyli Wam, co się tam znajduje i w jaki sposób korzystamy z zasobów biblioteki (wejście do oddziału dla dzieci jest na parterze po lewej stronie) - Wirtualny spacer po bibliotece
I jeszcze kilka propozycji od Misiowej Mamy dla Małych Przedsiębiorców. Oto one:
1) Zabawa w sklep.
Rodzice wraz z dziećmi budują sklep z artykułów dostępnych w domu. Do zabawy można użyć papierowych pieniędzy wykonanych przez dziecko. Rodzic przypomina dziecku o używaniu słów grzecznościowych: proszę, dziękuję.
2) Wysłuchanie bajki „Lusterko i pieniądze” Michela Piquemala.
Bajka dostępna w zasobach e-podręczniki: Widzieć nie tylko siebie
Rozmowa z dzieckiem po przeczytaniu bajki:
· Przed czym ojciec chciał przestrzec swoje dziecko?
· Jak powinien postępować człowiek, żeby nie dostrzegać tylko samego siebie?
Uwaga! Pytania dostosowujemy do wieku dziecka.
3) Czy wszystko można kupić za pieniądze?
Rozmowa z dzieckiem na temat wartości. Wspólne wykonanie plakatu pt. „To jest cenne/wartościowe dla naszej rodziny”.
Dziękujemy Wam bardzo za dzisiaj i do jutra :)