Dzień 4 "ŚWIEŻE POWIETRZE"
Witajcie Kochani!
Dzień Ziemi juz za nami. Bardzo dziękujemy cudownym Dzieciom i wyjątkowym Rodzicom za wszelkie zaangażowanie w ten dzień oraz w każdy dzień nauczania zdalnego! Tylko dzięki Waszej współpracy możemy w tym czasie zrobić coś dobrego :) Dzisiaj kolejny, wyjątkowy dzień,ale o tym później...
Na początek zagadka: "Może być prosty lub garbaty, orli lub zadarty.Nim wąchasz, oddychasz, a gdy w nim łaskocze, to po prostu kichasz" (nos)
"Zatkaj nos" - zabawa badawcza - dzieci dotykają swoje nosy, opisują ich kształt,a następnie zatykają nosy. Rodzic zadaje pytania: Czego nie możemy robić, kiedy mamy zatkany nos? Czym oddychamy? Co by się stało, gdybyśmy dłużej trzymali zatkany nos?
WNIOSEK: BEZ POWIETRZA NIE MOŻNA ŻYĆ!
Burza mózgów"Co to jest powietrze?" - Rodzic zadaje pytania pomocnicze, np.: Co to jest powietrze? Czy mozna je zobaczyć? Czy można je dotknąć? W jakim jest kolorze? Skąd wiecie, że ono jest? Jakie są właściwości powietrza? (Powietrze jest bazbarwne, bez smaku, bez zapachu)
Doświadczenie"Co znajduje się w pustej butelce" - potrzebna będzie miska z wodą i pusta butelka, np. po syropie. Pokazujemy Dziecku butelkę, pytamy, czy coś w niej jest. Następnie zanurzamy butelkę w wodzie. Z otworu butelki wylatują "bąbelki", a butelka napełnia się wodą. Rodzic pyta "Czym są te bąbelki?". Bąbelki to pęcherzyki powietrza, które wylatują z butelki. WNIOSEK: POWIETRZE JEST GAZEM, KTÓREGO NIE WIDAĆ GOŁYM OKIEM.
Popatrzcie teraz, jak ludzie zanieczyszczają powietrze -
Czy podoba się Wam ten widok? Czy przyjemnie byłoby wdychać takie zadymione powietrze?
To teraz jeszcze jeden eksperyment - "Spalanie powietrza" - poproście Rodzica o zapalenie świeczki a następnie przykrycie jej szklanką. Co się stanie po chwili? Płomień zgaśnie. WNIOSEK: POWIETRZE (TLEN) SPALIŁO SIĘ I ŚWIECA ZGASŁA. JEŻELI LUDZIE BĘDĄ ZANIECZYSZCZAĆ POWIETRZE, NIE BĘDĄ MIELI CZYM ODDYCHAĆ!
A teraz proponuję pracę plastyczną"Ptak cudak z recyklingu" potrzebne będą wyprawka plastyczna - karta nr 10, naklejki (obrazki oczy i piór), klej, plastikowy lub papierowy talerzyk.Wypychamy z karty nacięte elementy obrazka ptaka cudaka. Przyklejamy dziób na talerzyku, naklejamy obrazki oczu i piór.
Link do wyprawki plastycznej - Wyprawka plastyczna 3 - latek
Kochani, z okazji dzisiejszego Światowego Dnia Ksiązki i Praw Autorskich zachęcamy Was serdecznie do przeczytania wspólnie z Rodzicami Waszej ulubionej książki, wykonania zakładki do książki albo zaprojektowania okładki do swojej własnej, wymyślonej książki. Proponujemy Wam także wirtualny spacer po bibliotece - poproście Rodziców, aby wytłumaczyli Wam, co się tam znajduje i w jaki sposób korzystamy z zasobów biblioteki (wejście do oddziału dla dzieci jest na parterze po lewej stronie) - Wirtualny spacer po bibliotece
I jeszcze kilka propozycji od Misiowej Mamy dla Małych Przedsiębiorców. Oto one:
1) Zabawa w sklep.
Rodzice wraz z dziećmi budują sklep z artykułów dostępnych w domu. Do zabawy można użyć papierowych pieniędzy wykonanych przez dziecko. Rodzic przypomina dziecku o używaniu słów grzecznościowych: proszę, dziękuję.
2) Wysłuchanie bajki „Lusterko i pieniądze” Michela Piquemala.
Bajka dostępna w zasobach e-podręczniki: Widzieć nie tylko siebie
Rozmowa z dzieckiem po przeczytaniu bajki:
· Przed czym ojciec chciał przestrzec swoje dziecko?
· Jak powinien postępować człowiek, żeby nie dostrzegać tylko samego siebie?
Uwaga! Pytania dostosowujemy do wieku dziecka.
3) Czy wszystko można kupić za pieniądze?
Rozmowa z dzieckiem na temat wartości. Wspólne wykonanie plakatu pt. „To jest cenne/wartościowe dla naszej rodziny”.
Dziękujemy Wam bardzo za dzisiaj i do jutra :)