Dzień 5 "WARZYWNE WYDZIERANKI"
Dzień dobry!
Dzisiaj zaczniemy o zgadywanek. Poproszę rodzica, by zawiązał wam na oczach chusteczkę. Proszę położyć przed dzieckiem warzywo a ono ma zgadnąć po dotyku jego nazwę. To chyba nie jest trudne? A teraz proszę przekroić warzywo i dać dziecku powąchać? Co to za warzywo? Na koniec posmakujcie. Rodzic włoży do buzi mały kawałek obranego i umytego warzywa. Co tak smakuje?
To jeszcze kilka zagadek. Co to jest?:
Jest czerwony, kulisty, ma krótki ogonek, może być z niego zupa lub surówka. (burak)
Jest zielony, może być długi lub krótki, jemy go na surowo lub kiszonego. (ogórek)
Jest pomarańczowa, słodka, jemy jej korzeń, który rośnie w ziemi. Dodajemy ją do zup i surówek. (marchew)
Duża zielona głowa, można z niej zrobić zupę, surówkę, można ją ukisić i zjeść taką kwaśną, ukiszoną. (kapusta)
Teraz posłuchajcie uważnie wiersza. Zapamiętajcie o jakich warzywach jest w nim mowa.
Tuwim „ Warzywa”
Położyła kucharka na stole:
Kartofle,
Buraki,
Marchewkę,
Fasolę,
Kapustę,
Pietruszkę,
Selery
I groch.
Och!
Zaczęły się kłótnie,
Kłócą się okrutnie:
Kto z nich większy,
A kto mniejszy,
Kto ładniejszy,
Kto zgrabniejszy:
Kartofle?
Buraki?
Marchewka?
Fasola?
Kapusta?
Pietruszka?
Selery
Czy groch?
Ach!
Nakrzyczały się, że strach!
Wzięła kucharka -
Nożem ciach!
Pokrajała, posiekała:
Kartofle,
Buraki,
Marchewkę,
Fasolę,
Kapustę,
Pietruszkę,
Selery
I groch -
I do garnka!
Powiedzcie teraz:
- Jakie warzywa położyła kucharka na stole?
- Jak zachowywały się warzywa?
- Co zrobiła potem kucharka?
Poruszajcie się teraz trochę. Proponuję ćwiczenia:
- „Jestem bardzo wysoki”- dziecko wspina się na palce i podnosi wysoko ręce.
- „Jestem najniższy”- dziecko wykonuje przysiad, ręce opiera na podłodze.
- „Jestem najgrubszy”- dziecko rozciąga ręce na bok.
- „Jestem chudy”- dziecko staje prosto i ściska się rękami w okolicach bioder.
- „Sufit- podłoga”- dziecko stoi prosto, na hasło „sufit” wskazuje rękami sufit(ręce wyprostowane, mocno wyciągnięte), na hasło „podłoga”- wykonuje skłon do przodu (stara się nie zginać kolan) i pokazuje podłogę. Powtarzamy kilka razy.
- „ Jazda na rolkach”- imitowanie jazdy na rolkach.
- marsz po obwodzie koła z wysokim unoszeniem kolan;
Teraz praca plastyczna. Poproszę rodzica o narysowanie konturów dowolnego warzywa. Dziecko ma za zadanie wykleić wnętrze właściwym kolorem papieru kolorowego. Odrywa małe kawałki i przykłada do posmarowanego klejem rysunku. Powodzenia! Pochwalcie się swoja pracą. Przyślijcie nam zdjęcie.
W nagrodę za pracę proponuję wam film, program edukacyjny: Budzik - Jemy owoce i warzywa
To już wszystko na dzisiaj. Pozdrawiam Was serdecznie i życzę udanego weekendu. Do poniedziałku!